Speluvecklare – ett framtidsjobb

Vad gör en spelutvecklare?

Kort svar: Omsätter idéer till spel. Det kan vara spel för appar, spelplattformar, tv-spel eller dataspel. Arbetet består av tre delar (ofta består indelningen av tre personer eller tre arbetslag) som tillsammans skall bilda helheten av ett spel vilket är speldesign, grafik och programmering. På mindre företag kan det även förekomma att en enda person ansvarar för att alla tre delar fungerar och säkerställer kvalitén av spelet. Nedan presenteras de tre olika arbetsområdena om vad spelutvecklare arbetar med. Oftast kan man söka in på utbildningar utifrån ett av dessa tre område av spelutveckling.

Speldesigner

Främsta arbetsuppgiften för en spelutvecklare är att hålla helheten utifrån idéer om spelet. Designen på banor, interaktion och handlingen i spelet utformas av speldesignern. Att se till spelets alla delar från start till mål ger speldesignern ett övergripande ansvar i rollen som projektledare med helhetssyn och övergripande ansvar över att spelet blir vad man tänkt att det ska bli. I denna uppgift kan det även ingå att man skriver ett spelmanus. En historia om spelet som berättar varför saker och ting fungerar som de gör, vad det är som händer i spelet och som gör att man som spelare ska förstå vad spelet går ut på. Ett perfekt exempel på detta är alla de historier och böcker som man kan läsa om Warcraft. Hela spelet är uppbyggd på en spännande historia där två olika sidor slåss mot varandra. Här kan man verkligen få en djup inblick i bakgrunden till spelet och även lära sig allt om de olika karaktärerna. Idag är det nämligen viktigt att det finns en tanke bakom varje uppdrag och karaktär i spelet.

Grafiker

En grafikers främsta arbetsuppgift är att återskapa och synliggöra vad speldesignern formulerat som spelets grundläggande idéer och handling. Speldesignern kan exempelvis vilja att grafikern tar fram spelfigurer, landskapsmiljöer, sätta ljus, färger och stämningar på olika spelbanor där handlingen i spelet utspelas. Viktig egenskap är att förstå och ha inlevelse om och vad det är speldesignern verka vilja få fram. Beroende på vad det är för typ av spel som man ska bygga grafik till så är det viktigt att man som grafiker har ett bra öga för detalj och att man brinner för att skapa saker. Det hör inte till ovanligheten att man som grafiker kan sättas på projekt som pågår under en längre period där man exempelvis endast ska skapa träd, vapen eller andra föremål som faller under samma kategori. Då gäller det att man kan variera din design samt tycka att det är kul att skapa dessa, även fast det kan bli lite enformigt till och från.
Här är det även bra om du som grafiker har kunskap inom animering. Ibland kan det falla under en grafikers arbetsuppgift att skapa en kort scenfrekvens där man får se något som händer under spelets gång som en kort berättelse.

Spelprogrammerare

Egentligen är skillnaden mellan spelprogrammering och all annan typ av programmering väldigt liten. Funktioner, uppgifter och instruktioner ges till spelprogrammeraren om hur spelet skall bete sig. Till sin hjälp har programmeraren dataspråk – ettor och nollor som skall kontrollera att spelet verkligen beter sig som det är tänkt att fungera. Om man trycker på “hoppaknappen” skall figuren till exempel hoppa. Spelprogrammeraren måste säkerställa funktion och kvalité av hur spelet skall utformas. Programmeraren behöver också kommunicera vilka begränsningar och restriktioner som finns ur programmeringssynpunkt. Kommunikationen mellan designer, grafiker och programmerare är synnerligen viktiga för spelet skall bli bra. Förmågan till kommunikation är viktig oavsett vilken del av spelutvecklingen man vill arbeta inom.

Som spelprogrammerare är det dessutom viktigt att man hela tiden tester de nya koderna man implementerat i spelet samt har ett team som också tester dessa. Allt måste fungera smärtfritt. Det skulle inte se särskilt bra ut för ett spelföretag om de släpper ett spel som innehåller en massa buggar som påverkar spelandet. Småbuggar kan dessvärre förekomma rätt ofta, speciellt om det är ett stort spel som ska spelas online. Så länge det inte är något som gör att spelet inte går att spela som det är tänkt så kan det vara okej. Buggar i online spel brukar även rapporteras flitigt från spelare vilket gör att man som programmera kan gå in och rätta till dessa ganska direkt om de dyker upp.

När man studerar spelutveckling så kommer man med största sannolikhet att få lära sig alla grunderna under det första året. Efter det så brukar man få välja en inriktning. Vill du hålla på med programmering eller bygga grafik? Beroende på vilket du väljer så kommer du sedan att fördjupa dig inom detta område och på så sätt påbörja din karriär som spelutvecklare. Har du svårt att få ihop din ekonomo som student så kan du läsa våra tips här.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *